Телекомпанією «Антена» було проведено масштабне опитування суспільно-політичних настроїв черкащан у межах адміністративної території міста Черкаси в період з 3 грудня по 13 грудня 2019 року, в рамках якого окремо досліджувалося питання аудиторії місцевих засобів масової інформації, зокрема, телебачення .
Вибірка – у відповідності до соціально-демографічного зрізу населення. Дані опитування є репрезентативними. Статистична похибка становить до 2%. Загалом було охоплено 2436 осіб – виборців, що проживають на території міста Черкаси, з яких 436 осіб відмовилися відповідати у зв’язку зі своїм однозначним рішенням не брати участі у виборах. Розподіл анкет дозволяє аналізувати дані по окремих мікрорайонах міста і чітко визначає не рейтингові показники, а тенденції. Непропорційність вибірки по мікрорайонах із різною чисельністю населення не дає змогу інтерпретувати дані з вказанням середніх показників по місту в частині дослідження аудиторій окремих телеканалів.
Метод дослідження: особисте формалізоване інтерв’ю згідно з анкетою (face to face). Загалом результативно було опитано 2000 респондентів, ще 436 респондентів відмовилися відповідати у зв’язку зі своїм однозначним рішенням не брати участі у виборах.
Фокусом дослідження були саме місцеві медіа, тому в частині медійних досліджень акцентувалося отримання інформації про життя міста та регіону. В частині дослідження аудиторії телеканалів акцент робився на отриманні якісних показників аудиторії, кількісні показники не засвідчують рейтинг телеканалів, а вказують на тенденції надання переваги глядачами в окремих мікрорайонах тому чи іншому телеканалу.
На запитання “Звідки Ви, переважно, дізнаєтесь новини про останні події та життя міста?” відповіді респондентів розподілилися наступним чином:
Частота | % до всіх | Рейтинг | ||
1 | з телебачення | 825 | 41,25 | I |
2 | з інтернет-сайтів | 419 | 20,95 | II |
3 | із соцмереж | 345 | 17,25 | III |
4 | з інших джерел | 129 | 6,45 | IV |
5 | з газет | 96 | 4,80 | V |
6 | не знаю | 184 | 9,20 |
За результатами опитування, найбільш популярним джерелом інформації для черкасців було і залишається телебачення (41,25%). Новітні джерела (інтернет-сайти та різноманітні соцмережі) ледь можуть конкурувати з ТБ, хоча їхня популярність весь час поступово зростає.
Друковані паперові газети чим далі, тим більше стають вимираючим явищем, яке ледь конкурує з іншими, переважно усними, джерелами інформації.
Тож, як і раніше, головним і найефективнішим джерелом донесення інформації локального змісту є саме телебачення. У нашому випадку – місцеве, міське телебачення.
Аудиторія інтернет-ресурсів не була досліджена окремо.
У фокусі місцевих телеканалів опинилися 4 місцевих мовника (з яких один державний), що працюють на території міста Черкаси згідно з ліцензіями, виданими Національною радою України з питань телебачення та радіомовлення.
З метою запобігання маніпуляцій даними та за умов відсутності згоди замовника дослідження на оприлюднення повних даних, що містять комерційну таємницю, ми публікуємо докладні вибірки лише стосовно телекомпанії «Антена». Інші телеканали зашифровані в номерному порядку.
ЗАГАЛЬНА ДЕМОГРАФІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ВИБІРКИ
За статевою ознакою. Чоловіки дещо більше віддають перевагу інтернет-сайтам і соцмережам, жінки переважають у решті позицій, зокрема, щодо телебачення.
За віковою ознакою. Телебачення є головним джерелом інформації для представників старшого покоління та, значною мірою, для середнього. Те ж саме з аудиторією друкованих газет. Інтернет-сайти як джерело інформації однаково популярні, передусім, у середнього покоління, а соцмережі – у молоді. До інших джерел інформації, передусім, схильні старики. Найбільша частка тих, хто не можуть визначитися з цього питання, – серед молоді і старший людей.
За професійною ознакою. Телебачення популярне майже в усіх професійних прошарках суспільства (найменше серед студентів), але більше, ніж по місту в цілому, його дивляться пенсіонери, дуже важлива в електоральному відношенні група населення. Газети найбільше популярні також серед пенсіонерів, а також нечисленних військових. Інтернет-сайти найбільш популярні у робітників, службовців, підприємців і військових, а також у працівників сфери обслуговування, безробітних, студентів та домогосподарок. Соцмережі найбільш популярні у робітників, службовців, підприємців і військових, а також у працівників сфери обслуговування, студентів та домогосподарок. Інші джерела дещо більш популярні серед працівників сфери обслуговування, безробітних, підприємців і пенсіонерів. Найвищий рівень невизначеності щодо цього питання – серед студентів.
За характером житла. Найбільша аудиторія телеглядачів (81% з них) проживає у багатоповерхівках, але дивляться більше його у приватному секторі та гуртожитках. Газети також читають дещо частіше у приватному секторі. Телебачення, інтернет-сайти і соцмережі найбільш популярні у мешканців багатоповерхівок. Найвищий рівень невизначеності – у мешканців гуртожитків.
За територіальною ознакою. Телебачення є найбільш популярним джерелом інформації в усіх без винятку мікрорайонах Черкас, де простежені коливання його затребуваності в межах від 69% (Змагайлівка) до 30% (Рафзавод). У більшості ж мікрорайонів цей відсоток коливається в межах 40-50%.
ДЕМОГРАФІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ВИБІРКИ АУДИТОРІЇ ТЕЛЕКАНАЛУ «АНТЕНА»
За статевою ознакою. Чоловіки дещо більше віддають перевагу “Антені”: 48,50% її аудиторії або 21% усіх чоловіків-телеманів, у той же час лише 17% жінок, що регулярно дивляться місцеве телебачення.
За віковою ознакою. Структура телеаудиторії “Антени” дещо відмінна від загальної картини: 7,86% складає молодь, 40,71% – середнє покоління, 51,43% – старше покоління. Показник кількості глядачів середнього покоління у ТК «Антена» є найвищим серед інших місцевих медіа. Також звертаємо увагу на те,що і показник молодої аудиторії є найвищим у порівнянні з найближчими конкурентами.
За професійною ознакою. Телеканал “Антена” наступну професійну структуру телеаудиторії: 51,64% складають пенсіонери, 30,93% – робітники, 5,43% – службовці, 2,57% – працівники сфери обслуговування, 2,50% – військовослужбовці, по 2,14% – студенти і домогосподарки, 1,79% – підприємці, 0,86% – безробітні.
За характером житла. У “Антени” наступна структура телеаудиторії: 8,93% її глядачів проживає у приватному секторі, 89,64% – у багатоповерхівках, 1,43% – у гуртожитках та ін. видах житла.
“Ви отримуєте переважно інформацію з одного чи декількох типів місцевих медіа (телебачення, інтернет-ЗМІ, соціальні мережі, газети)?“
62,64 % опитаних заявили, що одночасно отримують інформацію з кількох медіаносіїв одночасно, дивляться переважно декілька місцевих медіа. 29,17% надають перевагу одному з них, 8,19% не змогли або не захотіли дати відповідь на це питання. Водночас отримання інформації з декількох джерел не виключає можливості надання переваги одному з них.
“Ви дивитеся переважно один телеканал чи намагаєтеся переглядати інші?“
54,07% опитаних заявили, що дивляться переважно декілька місцевих телеканалів. 32,44% надають перевагу одному з них, 13,49% не змогли або не захотіли дати відповідь на це запитання.
“Який місцевий телеканал ви дивитеся переважно?“
Нижче подані помікрорайонні рейтинги кожної з телекомпаній Черкас.
Мікрорайони міста Черкаси | ТК «Антена» | ТК «2» | ТК «3» | ТК «4» | Не визначився |
СОСНІВСЬКИЙ РАЙОН | |||||
Дахнівка | 7,69 | 30,76 | 0 (<7) | 7,69 | 53,86 |
Соснівка | 9,00 | 37,00 | 0 (<2) | 38,00 | 16,00 |
Казбет | 10,01 | 34,96 | 0 (<1) | 51,65 | 3,38 |
Гарнізон | 0 (<2,5) | 42,11 | 0 (<2,5) | 34,21 | 23,68 |
Водопарк-Газороздатка | 12,00 | 40,00 | 4,00 | 44,0 | 0 (<1) |
Хімселище (Сосн. р-н) | 17,50 | 19,14 | 9,26 | 36,42 | 17,68 |
Вокзал | 19,67 | 31,15 | 0 (<1) | 34,43 | 14,75 |
ПдЗх район Схід | 34,80 | 37,30 | 2,06 | 16,56 | 9,28 |
ПдЗх район Захід | 36,82 | 30,25 | 3,46 | 18,75 | 10,72 |
Центр (Захід) | 33,17 | 21,08 | 1,30 | 23,97 | 20,48 |
ПРИДНІПРОВСЬКИЙ Р–Н | |||||
Центр (Схід) | 25,30 | 27,33 | 1,75 | 22,81 | 22,81 |
Митниця | 42,95 | 31,29 | 2,86 | 14,33 | 8,57 |
Кривалівка | 16,88 | 28,75 | 3,12 | 17,50 | 33,75 |
Машбуд | 24,37 | 18,55 | 3,24 | 10,37 | 43,47 |
Рафзавод | 28,00 | 13,46 | 3,85 | 22,00 | 32,69 |
Порт | 19,85 | 16,91 | 5,15 | 19,12 | 39,69 |
Молокозавод | 7,56 | 17,44 | 3,12 | 9,38 | 62,50 |
Район Д | 20,76 | 20,16 | 2,76 | 8,70 | 47,62 |
Змагайлівка | 0 (<7) | 23,08 | 7,69 | 23,08 | 46,15 |
Хімселище (Придніпровський) | 47,83 | 8,70 | 26,09 | 17,38 | 0 (<4) |
Жирним шрифтом виділені дані по тих мікрорайонах, де рейтинг тієї чи іншої телекомпанії є вищим за загальний по місту.
Загальноміський рейтинг телеканалів не виводився у зв’язку з непропорційністю вибірки відносно чисельності населення окремих районів міста. Вибірка фокусувалася на отримання саме статистично коректного відображення аудиторії по окремих мікрорайонах. У випадку нульового відсотка насправді часто йдеться не про повну відсутність рейтингу, а про рейтинг менший за найменший показник із цієї території (тобто, вагу голоса одного респондента з цієї територіальної одиниці, а ця вага різна для різних територій і залежить від кількості опитаних на кожній з них).
ВИСНОВКИ
Телеканал «Антена» є лідером симпатій телеглядачів у найбільш густонаселених мікрорайонах міста, однак має значно нижчі показники в районах з одноповерховою забудовою. Враховуючи дані цього дослідження, слід зауважити, що одночасно до 10% мешканців одноповерхової забудови дивляться телеканал «Антена» через мережу інтернет та надавачів послуг ІР-телебачення. Однак, вочевидь, ця послуга поки не складає достатньої конкуренції. Одночасно дослідження виявило великі перетини аудиторій різних типів медіа, а саме – одночасний регулярний перегляд місцевого телебачення, соціальних мереж та інтернет та друкованих, а також перегляд декількох телеканалів, що не виключає надання переваги одному з них. Тому визначальним у цьому дослідженні є якісний склад аудиторії.