Цьогоріч опалювальний сезон у місті розпочався з 15 жовтня. Відтоді й донині «Нова якість» працює в посиленому режимі. Старі мережі не витримують, щодень трапляються пориви, а кол-центр «розривається» від кількості дзвінків.

Нова якість: система зношена, щодня до 15 поривів

Одні мешканці вимагають в цю ж секунду прислати сантехніка для розповітрення, інші нарікають на ледь теплі батареї у квартирі. Ще хтось у цей час спускається в підвал та самовільно прикручує ввідну арматуру, навіть не замислюючись, що ризикує надовго лишити весь будинок без тепла.

Кожну ситуацію уважно аналізує головна інженерка управлінської компанії Катерина Папуша. Для неї слова «опалювальний сезон» –  це не про похолодання, а про роботу упродовж усього року. Для «Комунального вісника» вона розповіла про стан теплових мереж та наслідки від цього, які виникають у процесі запуску тепла. 

Дивіться також: Журналісти провели один день із головною інженеркою «Нової якості» Катериною Папушею

«Щоразу хочу взяти відпустку. Та це лише мрія»

 Старт опалювального сезону. Із чим у вас асоціюється ця фраза та з чого починається цей період?

– Це робота, під час якої мені не обійтися без заспокійливого. Я навіть жартома кажу, що опалювальний сезон особисто в мене починається з походу до аптеки. А якщо серйозно, то найкраще допомагає не з’їхати з глузду наша фахова команда: сантехніки, зварювальники, аварійні бригади. Ми всі намагаємося працювати як злагоджений механізм.

– Не виникало бажання взяти відпустку в цей період і вимкнути телефон?

– Воно ніколи мене не покидає (посміхається – ред.), але з року в рік так і лишається мрією. Та, напевно, кожному, хто задіяний у запуску опалення, на початку жовтня хочеться кинути все та поїхати з міста. Бо ти знаєш, які це будуть важкі тижні: пориви, аварійні ситуації, нерозуміння містян. У цей період втомлюєшся більше, аніж будь-коли. На роботу йдеш із пересторогою, бо знаєш, що поки заявок буде чимало. А ввечері й розмовляти з родиною не хочеться. Добре, що й чоловік, і діти за ці роки змирилися, що я або мовчу, або продовжую вирішувати робочі питання по телефону.

– Напевно, починаючи з 15 жовтня, ваш телефон ні дня не мовчав?

– У мене два телефони, і в опалювальний сезон вони ніколи «не замовкають». Заряджаю їх по тричі на день, бо кількість дзвінків зашкалює. Люди чомусь думають, що коли поговорять із головним інженером, то тепло в їхній квартирі з’явиться швидше. Та запуск опалення – це поступовий процес, і дзвінок до мене справу не пришвидшить. Ми працюємо системно, а не вибірково. 

  Доводиться затримуватися на роботі допізна?

– І до дев’ятої вечора затримуюся, особливо коли трапляються аварійні ситуації. Та це не означає, що я керую процесами із затишного кабінету. Найчастіше мене можна побачити в підвалі. Нещодавно була історія: приїхала по заявці, де трапився порив на каналізаційних мережах. Спустилася, склала план ремонту. Коли вийшла з підвалу, зрозуміла, що взуття доведеться просто викинути – промокло вщент. А в цей час мешканці «розривали» наш кол-центр із претензіями: нехай ваша наманікюрена інженерка приїде й подивиться, як нас топить. Від таких слів, чесно кажучи, стає неприємно. Якщо ви мене не побачили – це не означає, що я не володію ситуацією, чи не була у вашому підвалі.

Дивіться також: МЕШКАНЦІ БУДИНКУ ПО СМІЛЯНСЬКІЙ, 119 ЗАДОВОЛЕНІ РОБОТОЮ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПАНІЇ «НОВА ЯКІСТЬ»

«Тепло не дається в один клік»

– Як для вас особисто розпочався цьогорічний опалювальний сезон?

– Для мене опалювальний сезон ніколи й не закінчується. Ще з весни ми готувалися, щоб у жовтні якомога якісніше та безболісніше увійти в цей процес. «Нова якість» промила системи опалення в 100 будинках. Разом із попередніми роками – це майже 700 багатоповерхівок. Розпочали промивку бойлерів, що значно покращує температурні показники підігріву води. Досі в місті ніхто цього не робив. Замінили понад 1500 метрів погонних труб водопостачання та теплопостачання. Ще 1,5 км у 610 будинках – утеплили. Зробити повну заміну ми не можемо, адже це не передбачено тарифом, і тих коштів, які сплачують мешканці, не вистачить. Тож радимо містянам брати участь у програмі «Енергодім». 

– Чому процедура запуску тепла в Черкасах подекуди перетворюється на хаос?

– Я б не сказала, що це хаос. Це більше робота з ліквідації поривів, а їх, на жаль, не уникнути. Розпочинаючи з 15 жовтня й донині, щодня трапляється до 15 поривів. І як би ми чи теплопостачальні підприємства не готувалися до цього періоду, аварійні ситуації на мережах будуть. Бо ж комунікації зношені відсотків на 70.

Узагалі опалення не вмикається в один клік. Пояснюємо це постійно, але щосезону стикаємося з нерозумінням: люди хочуть, щоб тепло у квартирах було вже в день старту опалювального сезону. Але так не буває, це – поступовий процес. 

Є ще одна проблема. Чимало аварій виникає на комунікаціях, які знаходяться в помешканнях, за них же відповідає не «Нова якість», а самі мешканці. Скажімо, під час попереднього сезону на приладах опалення було протікання, а люди лише зараз спохватилися. Такі втручання треба робити до опалювального періоду.

Дивіться також: НА 20° ГАРЯЧІША ВОДА: «НОВА ЯКІСТЬ» ПРОМИВАЄ БУДИНКОВІ БОЙЛЕРИ

– Які заявки найчастіше надходять у період старту подачі тепла до будинків?

– Із першого ж дня – на розповітрення системи опалення. Це щоденно понад 300 дзвінків. Ми пропонували мешканцям піднятися на верхні поверхи й попросити сусідів зробити розповітрення самостійно. Якщо потрібна допомога наших сантехніків, то заявки приймали, але інформували людей, що зможемо виконати звернення лише після запуску всіх будинків.

Багато заявок було щодо ледь теплих батарей. Та якщо теплоносій недостатньо гарячий – це не означає, що квартира не прогрівається. Санітарна норма –  18 градусів. Коли показники менше, тоді створюється комісія з представників «Нової якості»,  теплопостачального підприємства й теплової інспекції. Ми ж як управлінець зацікавлені в тому, щоб у квартирах людей було тепло.

– Які мікрорайони або багатоквартирки в Черкасах «найпроблемніші»?

– Це будинки, які знаходяться на окраїнах міста. Зазвичай вони прогріваються гірше, аніж інші. Часто проблеми виникають у багатоквартирках, яким за 50 років. Такі в нас, наприклад, у мікрорайоні Хімселища. Там зношеність мереж на рівні 90%. Та проблеми додають і самі мешканці. Вони самовільно перекривають ввідну запірну арматуру, а як наслідок – можуть розбалансувати всю систему опалення. Як-от, у будинку на проспекті Хіміків: не встигли ми подати тепло, як мешканці перекрили його та навіть зламали засувку.

Загалом нормальним опалювальний сезон уважається тоді, коли всі будинки працюють злагоджено як один організм. Це означає, що там нормалізована подача тепла та рівномірні параметри теплопостачальних організацій. 

Від editor