Валерій Воротник, журналіст та редактор Телеканалу “Антена”, поділився своїми думками стосовно суперечок навколо долі останків юдейського святого рабина Нахмана, та висунув доволі провокативну тезу про причини ментального поділу думок уманчан стосовно прочан.
Зокрема в дописі журналіста в мережі Фейбук йдеться:
– Колись моя робота в Умані збігтися з юдейським новим роком. Я провів тиждень в місті, де поховано величного засновника брацлавського хасидизму рабина Нахмана, вивчав історію міста, готуючи сценарій документального фільму, що ми планували відзняти незабаром, та суміщував роботу з керівництвом виборчого штабу одного місцевого політика.
В процесі мав доступ до соціологічних показників та мав змогу дуже багато спілкуватися з пересічними уманчанами. Врешті я зрозумів, що мешканці старовинного міста розділяються на дві великі категорії. Перша — це ті, кому пощастило мати нерухомість в районі паломництва, тому вони максимально толерантні до представників відмінної від нашої етнічно-культурної групи. Інші — мешканці міста, що всіляко демонструють свою зневагу до прочан та виступають за передачу кісток юдейського пророка Ізраїлю. Причина ксенофобії лише в тому, що вони не змогли втовпитися в доволі потужну та заможню групу уманчан, що можуть заробляти на хасидах. Я цілковито свідомо пишу тут речі, які можуть зачепити доволі широке коло моїх знайомих та друзів Умані.
Але нумо говорити правду — могила юдейського святого джерело статків містечка, що мало б бути депресивним як більшість українських райцентрів. Релігійний туризм — тема що дає щорічно мільйони в кишені корупціонерів різного рівня та багатьом пересічним уманчанам. Приїдьте до міста якось увечері в жовтні і ви побачите про що я. Центральна вулиця, площа біля міськради заповнені дорогими автівками з місцевими номерними знаками, а бутіки, ресторани ломляться від ізисків, що ви не завжди знайдете в європейських столицях. Так, прочани вливають в місто гігантську суму щорічно. Навіть оминаючи оподаткування, ці гроші працюють на другому колі в сфері послуг, магазинах міста. Уманчани здебільше заможні, хоч не дуже публічні в цьому. Але це дуже дратує їх земляків, що мусять виставляти себе правими націоналістами та всіляко демонструвати свій неприхований антисемітизм. Часто від цього стає дуже соромно.
Колись і я пішов на певний експеримент. Перебуваючи в Умані, я мав військовий пікам Форд, на якому часто ввечері катався містом. Одного разу вирішив потролити трохи прочан. Їхав в броньованій машині гучно слухаючи Рамштайн , а на голову була накинута палестинська “арафатка”. Я бачив страх, що викликав мій вигляд у туристів. Перервав свій експеримент і мені стало трохи ніяково. Наступного дня знайшов в інтернеті літературу на доступній мені мові та більш глибоко дізнався про хасидизм. Був вражений. З тої пори став більш терпимий до людей з іншим способом мислення, іншою культурою та іншими життєвими звичками.
Черкащині пощастило, що на нашій землі поховано такого видатного діяча культури 18-19 століть. Замість того, щоб лити бруд на хасидів, почитайте про них, ознайомтеся з їх культурою та філософією, будете вражені. Особисто я Нахмана сприймаю як гарного філософа періоду занепаду України та впокорення її імперією. Заглибтеся в історію і не ведіться на псевдопатріотичні опуси. Вивчайте і поширюйте історичні знання, а не фейки.
В першому дописі посилання на матеріал Антени про цьогорічне паломництво.